Hold liv i klassens time nå!

Klassens time på hjemmeskole? Sosialt læringsmiljø i denne heldigitale tida? Skjøre relasjoners utvikling når det er så mye annet som blir viktig?

Akkurat nå sitter foreldre og river seg i håret, ungene svetter over iPaden og lærere over hele landet jobber på spreng for å gi meningsfulle hverdager til alle våre håpefulle. Når meldingsboksen til en lærer jeg snakket med inneholdt 114 nye meldinger etter en tur på kjøkkenet for å tømme vaskemaskinen, sier det litt om at hverdagen er utfordrende for noen og enhver!

Vi i FuelBox etterlyste forrige uke tilbakemelding fra lærere som bruker FuelBox i undervisningen – vi fikk mye respons! Dette deler vi i sosiale medier nesten hver dag. Én lærer la spesielt vekt på viktigheten av at vi nå opprettholder en eller annen form for klassens time, og det er vi hjertens enige i! Det er viktig nå å prøve å sørge for at flest mulig får kontakt digitalt med en annen elev, hvert fall noen ganger i uken. Så her er tre ting andre lærere i Norge har gjort for å holde liv i det sosiale miljøet, spesielt med tanke på de som ikke blir tatt med i foraene som mange er med i.

  1. Sett opp nye læringspartnere hver uke, lag en fast oppgave om å sende en hyggelig melding til sin læringspartner hver morgen.
  2. En gang i løpet av uken skal hver av læringspartnerne ringe hverandre, altså to samtaler på en uke. Det deles ut ett spørsmål fra FuelBox til hver samtale.
  3. Ha en fellessamtale med lærer (f.eks på Showbie) rundt ett spørsmål i uka, gjerne fra kategorien «klassen vår» eller «meg og andre» fra FuelBox BARNESKOLE. Dette kan gjøres i grupper eller hele klassen sammen.

Hold liv i klassens time og bruk de boksene dere har. Fortell oss gjerne om dere kommer på smarte måter å bruke de på i disse hjemmeundervisningsdager og LYKKE TIL VIDERE!

– Anne Sophie.

FuelBox Norge