Ta vare på medarbeiderne!

Advokatfirmaet Thommessen med sine 300 ansatte ble i april anerkjent av Chambers Europe Awards 2021 som Norway Law Firm of the Year! De har, som de fleste andre av oss, sittet på hjemmekontor gjennom hele pandemien og ifølge Europe Awards komiteen allikevel utført outstanding work, impressive strategic growth and excellence in client service.

Dette er dyktige folk, kanskje blant de aller dyktigste i sitt fag? Men de er først og fremst folk! En pandemi som har vart i over et år, begynner å tære på advokater, traineer, partnere, andre ledere og alle andre i Thommessen også! Det viste også deres medarbeiderundersøkelser.

Vi mennesker har et grunnleggende behov for å bli sett, hørt, anerkjent og kjenne tilhørighet. I alle våre relasjoner og på alle arenaer – også som en suksessfull advokat i Thommessen.

Med høy aktivitet og en pandemi som fortsatt ikke er over, er vårt fokus nå først og fremst å TA VARE PÅ MEDARBEIDERNE, forteller lederen for Thommessen, Sverre Tyrhaug, meg på et Teams møte. Jeg kjenner Sverre fra tidligere oppdrag i selskapet, og beundrer hans lederfilosofi og tanker om verdien av nysgjerrighet i organisasjoner! Han sier at ledelse handler om å stille spørsmål og legger til at også advokater, som er kjent for å sitte med mange svar, bør stille flere spørsmål. Etter vårt første møte drar jeg rett hjem og bestiller boken A More Beautiful Question av Warren Berger – fordi Sverre anbefaler den til meg, som også er langt over snittet opptatt av å erstatte bruk av utropstegnet med mer bruk av spørsmålstegnet.

På teams møtet vårt har Sverre flere spørsmål:

Kulturen i en organisasjon er ikke noe som sitter i veggene, den sitter i folkene! Den er heller ikke noe vi har, den er noe vi gjør, sammen i en organisasjon, gjennom vår kommunikasjon og interaksjon hver eneste dag. Så hvordan kan vi engasjere hele organisasjonen til å bygge den kulturen vi ønsker? Sammen?

FuelBox app – et lederverktøy

I går fikk jeg holde foredrag og introdusere FuelBox app for alle partnerne og lederne i Thommessen. Dette skal være et av deres lederverktøy for å ta vare på hverandre! Et verktøy for å skape rom for samtaler som ellers ikke ville funnet sted, som jeg vil påstå at ledelse i stor grad handler om. På sin egen mobil får lederne tilgang til et verktøy for å engasjere sine medarbeidere til å dele med og lære av hverandre, gjennom å trekke relevante spørsmål på ulike temaer eller vilkårlige spørsmål for den saks skyld.

FuelBox app er også et verktøy for å trene på nysgjerrighet. Vi blir ikke dyktigere på å stille spørsmål og være nysgjerrige av å erkjenne verdien av det, vi må få trene. Men viktigst av alt så inneholder FuelBox app tusenvis av spørsmål som gjør at vi kan bli bedre kjent med hverandre. Det å snakke sammen ansikt til ansikt, til og med gjennom en skjerm, trumfer alt annet når det gjelder utvikling av relasjoner mellom mennesker!

Ta vare på medarbeiderne – hjemme og på jobb

Alle ansatte i Thommessen får nå FuelBox app i gave fra selskapet og kan bruke denne til å ha gode samtaler både hjemme og på jobb! Det vil jeg si er å ta vare på medarbeiderne! Som 24-timers mennesker som det så fint heter!

Det å være nysgjerrige på hverandre, stille spørsmål og ha disse samtalene, skaper nærvær, gjenkjennelse, forståelse, innsikt, tillit, tilhørighet og til og med kjærlighet. Disse ordene er avgjørende for at vi alle skal trives og prestere, både hjemme og i en krevende arbeidshverdag.

Er du nysgjerrig på hvordan Thommessen skal bruke FuelBox fremover? Og hvordan dere kan bruke dette verktøyet for å utvikle mennesker, ledere, team og kultur i deres organisasjon?

Ta kontakt med oss i Fuel It!

Hilsen Berta

tilbake