Ta vare på medarbeiderne
Advokatfirmaet Thommessen med sine 300 ansatte ble i april anerkjent av Chambers Europe Awards 2021 som Norway Law Firm of the Year! De har, som de fleste andre av oss, sittet på hjemmekontor gjennom hele pandemien og ifølge Europe Awards komiteen allikevel utført outstanding work, impressive strategic growth and excellence in client service.
Dette er dyktige folk, kanskje blant de aller dyktigste i sitt fag? Men de er først og fremst folk! En pandemi som har vart i over et år, begynner å tære på advokater, traineer, partnere, andre ledere og alle andre i Thommessen også! Det viste også deres medarbeiderundersøkelser.
Vi mennesker har et grunnleggende behov for å bli sett, hørt, anerkjent og kjenne tilhørighet. I alle våre relasjoner og på alle arenaer – også som en suksessfull advokat i Thommessen.
Med høy aktivitet og en pandemi som fortsatt ikke er over, er vårt fokus nå først og fremst å TA VARE PÅ MEDARBEIDERNE, forteller lederen for Thommessen, Sverre Tyrhaug, meg på et Team møte. Jeg kjenner Sverre fra tidligere oppdrag i selskapet, og beundrer hans lederfilosofi og tanker om verdien av nysgjerrighet i organisasjoner! Han sier at ledelse handler om å stille spørsmål og legger til at også advokater, som er kjent for å sitte med mange svar, bør stille flere spørsmål. Etter vårt første møte drar jeg rett hjem og bestiller boken A More Beautiful Question av Warren Berger – fordi Sverre anbefaler den til meg, som også er langt over snittet opptatt av å erstatte bruk av utropstegnet med mer bruk av spørsmålstegnet.
På teams møtet vårt har Sverre flere spørsmål:
- Hvordan kan vi ta enda bedre vare på medarbeiderne i en tid der vi aldri har hatt mer å gjøre og vi sitter alene på hvert vårt hjemmekontor?
- Hvordan kan vi skape tillit, utvikle og styrke relasjoner og kjenne på samhold og tilhørighet, når vi ikke kan være sammen?
- Hvordan kan vi involvere alle ansatte i å bygge en kultur i Thommessen der det er rom for åpen dialog og hvor nye tanker og ideer ønskes velkommen?
- Hvordan vi kan være nysgjerrige på muligheter som finnes, nye løsninger, fagfeltet vårt, klientene våre og ikke minst hverandre som kollegaer og medmennesker?
Kulturen i en organisasjon er ikke noe som sitter i veggene, den sitter i folkene! Den er heller ikke noe vi har, den er noe vi gjør, sammen i en organisasjon, gjennom vår kommunikasjon og interaksjon hver eneste dag. Så hvordan kan vi engasjere hele organisasjonen til å bygge den kulturen vi ønsker? Sammen?
FuelBox app – et lederverktøy
I går fikk jeg holde foredrag og introdusere FuelBox app for alle partnerne og lederne i Thommessen. Dette skal være et av deres lederverktøy for å ta vare på hverandre! Et verktøy for å skape rom for samtaler som ellers ikke ville funnet sted, som jeg vil påstå at ledelse i stor grad handler om. På sin egen mobil får lederne tilgang til et verktøy for å engasjere sine medarbeidere til å dele med og lære av hverandre, gjennom å trekke relevante spørsmål på ulike temaer eller vilkårlige spørsmål for den saks skyld.
FuelBox app er også et verktøy for å trene på nysgjerrighet. Vi blir ikke dyktigere på å stille spørsmål og være nysgjerrige av å erkjenne verdien av det, vi må få trene. Men viktigst av alt så inneholder FuelBox app tusenvis av spørsmål som gjør at vi kan bli bedre kjent med hverandre. Det å snakke sammen ansikt til ansikt, til og med gjennom en skjerm, trumfer alt annet når det gjelder utvikling av relasjoner mellom mennesker!
Ta vare på medarbeiderne – hjemme og på jobb
Alle ansatte i Thommessen får nå FuelBox app i gave fra selskapet og kan bruke denne til å ha gode samtaler både hjemme og på jobb! Det vil jeg si er å ta vare på medarbeiderne! Som 24-timers mennesker som det så fint heter!
Det å være nysgjerrige på hverandre, stille spørsmål og ha disse samtalene, skaper nærvær, gjenkjennelse, forståelse, innsikt, tillit, tilhørighet og til og med kjærlighet. Disse ordene er avgjørende for at vi alle skal trives og prestere, både hjemme og i en krevende arbeidshverdag.
Er du nysgjerrig på hvordan Thommessen skal bruke FuelBox fremover? Og hvordan dere kan bruke dette verktøyet for å utvikle mennesker, ledere, team og kultur i deres organisasjon?
Ta kontakt med oss i FuelBox!
— Berta —
Hva er det som gjør at noen team lykkes bedre enn andre? Hva kjennetegner de teamene som presterer best og de arbeidsplassene der de ansatte gleder seg til å gå på jobb? I følge en intern undersøkelse hos Google, Project Aristotle – en hyllest til Aristotle sitt sitat; «The whole is greater than the sum of its parts», er psykologisk trygghet det absolutt mest fremtredende kjennetegnet på høyt-presterende team. Amy Edmondson fra Harvard var den som først introduserte oss for begrepet psykologisk trygghet som handler om å skape et arbeidsmiljø der alle kjenner seg trygge nok til å være åpne og sårbare, si sin mening, utfordre det etablerte og komme med nye ideer og innspill.
Hvordan kommer vi dit som et team? Hvordan kan vi utvikle disse sterke tillitsfulle relasjonene som egentlig er selve grunnlaget for psykologisk trygghet? Å snakke sammen, ansikt til ansikt, trumfer alt når det gjelder å utvikle relasjoner mellom mennesker. Det å dele våre tanker, følelser og historier med hverandre skaper nærvær, forståelse, gjenkjennelse, respekt, toleranse, tillit, tilhørighet – ja til og med kjærlighet. Kanskje har vi kommet dit at profesjonell distanse bør erstattes av profesjonell intimitet i arbeidslivet?
I følge forskningen til Arthur Aron m.fl så er samtaler, ansikt til ansikt, veien å gå for å utvikle nære relasjoner mellom mennesker. Den viser at man kan aksellerere intimiteten i relasjoner mellom mennesker ved å la de stille hverandre 36 utvalgte spørsmål som krever en stadig økende grad av åpenhet og sårbarhet: The Experimental Generation of Interpersonal Closeness
Jeg leste denne studien for første gang i år og innså jeg at nesten alle disse spørsmålene allerede finnes i våre ulike FUELBOX, om ikke helt identiske, så ikke langt i fra. Så fikk jeg høre fra en ansatt i DNB, banken som er kjent for å være nytenkende og opptatt av skape en attraktiv arbeidsplass for sine ansatte, at han hadde brukt disse 36 spørsmålene fra forskningen;
“Da vi skulle starte opp med et helt nytt team av Summer Interns fant vi ut at vi måtte bli bedre kjent. Vi gikk gjennom de 36 spørsmålene over en periode på 36 dager og opplevde at vi ble mye bedre kjent. Vi oppdaget sider ved oss selv og andre som vi aldri ville tenkt på å utforske. Noe som absolutt styrket samarbeidsevnene våre.”Christoffer Sapienza, Markedsfører i DNB
Jeg lot meg inspirere av Christoffer Sapienza, og publiserte denne uken de 36 spørsmålene under KOLLEGAER i vår digitale FuelBox. Vi er nå flere uker inne i COVID19-situasjonen. Uker med nedleggelser, permitteringer, usikkerhet og sosial distanse. Mens usikkerheten nok vil henge over oss en stund til, er iallefall en ting sikkert. Og det er at menneskene er vår viktigste ressurs! En usikker fremtid krever robuste team med ansatte som både vil, kan og tør tenke nytt sammen! Ansatte som ikke bare jobber under samme logo, men sammen for hverandre!
Kan man virkelig skape tillitsfulle relasjoner i et team ved å bare snakke seg gjennom disse 36 spørsmålene? Kanskje er det verdt et forsøk? I verste fall så bli man bare enda bedre kjent gjennom 36 spennende samtaler!
Lykke til!
Berta
Tenk om vi kunne snakket oss gjennom noen utvalgte spørsmål og på den måten blitt forelsket? Forelsket i et menneske vi aldri før hadde møtt, eller forelsket på ny i den personen du våkner opp sammen med hver dag? I følge forskningen til Arthur Aron m.fl så ser dette ut til å være mulig, så her er det bare å invitere din utkårede til en lang og god samtale!
Vi har nemlig samlet disse 36 spørsmålene inkludert en avsluttende oppgave til dere i FuelBox-appen. 36 spørsmål som dere kan kose dere gjennom og utforske hverandre med! Forskningens 36 spørsmål for å falle for hverandre, for aller første gang eller nok en gang?
Jeg vet hva jeg falt hos min mann. Det var ikke smilet hans, som fortsatt, etter mer enn et tiår, kan gi meg kriblinger i magen. Det var heller ikke høyden og den barske, trygge fremtoningen hans, eller hvor dyktig jeg syntes han var i jobben sin da. Men det var samtalene. De lange, ofte ganske dype og alltid veldig personlige samtalene. Samtaler hvor vi spurte, delte, lo, gråt og ble kjent med hverandre på en måte jeg aldri hadde blitt kjent med en mann før. Så fikk vi to barn til. To småtasser i tillegg til mine to gutter fra et tidligere ekteskap. Og plutselig merket jeg at de lange samtalene ble erstattet med korte kommandorop, og kvelder utslitt foran TV. Det var savnet mitt etter disse samtalene, og redselen min for å nok en gang finne meg selv i en situasjon hvor vi først mister kommunikasjonen, deretter relasjonen, som gjorde at FUELBOX – den gode samtalen på boks for par så dagens lys i 2013.
Men lite visste jeg da om at det faktisk finnes forskning som viser at man kan aksellerere intimiteten i en relasjon ved å få to mennesker til å snakke sammen. Snakke sammen ved å stille hverandre 36 ulike spørsmål som krever en stadig økende grad av åpenhet og sårbarhet: The Experimental Generation of Interpersonal Closeness
Da jeg leste denne studien for første gang i år, innså jeg at nesten alle disse spørsmålene allerede finnes i våre ulike FUELBOX, om ikke helt identiske, så ikke langt i fra. Kanskje ikke så overraskende egentlig, siden FuelBox handler om å skape nærvær, dyrke nysgjerrigheten og oppdage hverandre på ny og på ny…
Når jeg skriver dette innlegget er vi flere uker inne i COVID19-situasjonen og eksperter uttaler stadig i ulike medier at vi vil se en økning i samlivsbrudd. Det er krevende å stå i kriser sammen, men herregud, det er krevende nok å stå sammen i en vanlig hverdag? Ingenting går av seg selv, heller ikke parforholdet. Vi må alle investere i det vi ønsker å ta vare på. Sett av tid til den gode samtalen. Kjæresten din, som du kanskje tror du vet alt om, kan ha mye spennende å by på gjennom 36 spørsmål… Lykke til!
— Berta —